fredag 14 oktober 2011

Portvinsbräserade fläskfilérulader

Idag har jag lagat en maträtt som jag första gången lagade på 80-talet. Hittade inte receptet längre, vet att jag tagit receptet från Allt om Mat men tyvärr, jag fick laga ur minnet och det gick jättebra.

Portvinsbräserade fläskfilérulader
4 port

600 g fläskfilé
0,5 dl mjöl
2 tsk paprikapulver
2 - 3 tsk dijonsenap
ca 100 g lagrad ost
1,5 dl portvin
1 oxbuljongtärning
2 dl grädde
salt och peppar

Putsa fläskfilén, skär den i sneda ca 2 cm tjocka skivor, banka ut dem till tunna skivor. Blanda mjölet med paprikapulvret. Salta och peppra köttet, vänd skivorna i mjölblandingen. Skär osten i stavar. Bred sedan på dijonsenapen på köttet. Lägg på en oststav och rulla ihop, fäst med tandpetare.
Bryn ruladerna, lägg över dem i en traktörpanna. Häll i 2 del vatten i stekpannan och ta vara på skyn.
Häll portvinet och skyn över köttet, lägg i buljongtärningen. Späd ev med mer vatten, vätskan ska nästan täcka köttet. Låt rulladerna koka i ca 10 min. Ta upp den och låt spadet koka ihop till hälften. Häll i grädden och smaka av med ev lite mer senap, salt och peppar.

Servera med kokt ris och en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar