lördag 22 oktober 2011

Hembakade tekakor

Idag är det typiskt "bak-väder" regn och rusk. Visst passar det bra att vara inomhus idag.
Det här receptet har jag fått för många år sedan av en väninna, jag kallar dem Kicki´s tekakor. Det här behöver du:

1 liter lättmjölk
8 dl havregryn
175 g smör eller margarin
75 g jäst
1 dl socker
1 msk salt
2 liter vetemjöl
1 ägg

Gör så här:
Ljumma mjölken och blanda i havregrynen, låt detta stå och svälla i cirka 15 min.
Smält smöret och låt det svalna tills det är ca 37 gr. Smula ner jästen i en degbunke och häll på sockret och saltet, låt de stå några minuter så att jästen smälter.
När jästen har lösts upp häller du i smöret och havregrynsblandningen, blanda i mjöl tills degen har en bra konsistens (den ska gå att kavla) spara en del av mjölet till utbakningen. Låt nu degen jäsa i 30 min.

Häll ut degen på bakbordet och kavla ut den så att den är cirka 1 cm tjock. Ta ut rundlar med ett mått som är cirka 9 cm i diameter.
Sätt på ugnen på 225 grader. Lägg tekakorna på ett bakplåtspapper och låt dem jäsa ytterligare 30 min.

Nagga dem med en gaffel och pensla dem med uppvispat ägg.

Grädda i ca 8 - 10 min och låt dem svalna på ett galler.

Dessa tekakor är mina barns favoriter och även om det är ett vitt bröd så är det "matigare" och nyttigare då de innehåller en hel del havregryn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar