lördag 29 oktober 2011

Smarrig köttfärspaj

...oj, oj, oj jag glömde lägga ut receptet på köttfärspajen igår. Slarvigt av mig!
Kanske glömde jag det pga att vi skulle till Gbg och inte själva behövde laga mat. Hur som helst, här är receptet

Paj är inte världens nyttigaste maträtt men gott är det ibland. Denna pajen är ganska "matig" och med en god grönsallad så blir det en bra fredags-middag.

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
2 dl riven lagrad ost
0,5 - 1 dl kallt vatten

Enklast är att arbeta ihop degen i en matberedare. Börja med att riva osten, ställ den sedan åt sidan. Häll i mjölet och lägg i det tärnade smöret i matberedaren. Kör till en grynig massa, lägg därefter i osten och tillsätt 0,5 dl vatten. Kör tills det är blandat, känns degen för hård så späd med ytterligare vatten. Nu ska degen vila kallt i minst 30 min.

Fyllning 1:
400 g nötfärs
1 gul lök
2 - 4 vitlöksklyftor
en klick smör
1 tsk salt
1 krm svartpeppar.

Skala och hacka löken, bryn löken tillsammans med färsen, pressa i vitlöken och krydda med salt och peppar. Låt detta steka tills färsen är grynig och lite brynt.

Fyllning 2:
2 msk smör
2 msk mjöl
1 burk grön sparris (425 g)
2 dl kaffegrädde
1 dl riven lagrad ost
½ tsk salt
½ tsk svartpeppar

Gör stuvningen: smält smöret, vispa i mjölet. Späd sedan med kaffegrädden och sparrisspadet, låt stuvningen puttra ett par minuter. Under tiden kan du skära sparrisen i bitar. Rör sedan ner osten, tillsätt sparrisen och smaka av med salt och peppar.

Sätt på ugnen på 225 gr. Klä en pajform (24 cm diam) med hälften av degen, nagga botten med en gaffel och förgrädda i 10 min. När bottnen är förgräddad häller du i köttfärsröran i formen, häll på sparrisstuvningen. Kavla ut resten av pajdegen och lägg på som ett lock. Pensla med ett uppvispat ägg och grädda i 200 grader ca 30 min. Servera med en god sallad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar