onsdag 12 oktober 2011

Fiskgryta med saffran

Redan onsdag och veckans fiskdag.
För er som följer min matsedel så lägger jag ut fiskreceptet idag. Då jag inte lagade någon middag igår så får vi ta kotletterna idag istället. Här är recetpet:

Fiskgryta med saffran
2 tomater
1 purjolök
1 morot
250 g lax, skinnfri
250 g torskfilé
75 g sockerärtor
8 gröna sparrisar
1 burk creme fraiche med saffran och tomat (1 dl mjölk)

Ta fram en traktörpanna eller annan vid kastrull. Smörj den med smör. Skölj tomat och purjolök, skiva dem och lägg i kastrullen. Skala och hyvla en morot, lägg även den i kastrullen. Skär fisken i kuber och lägg på grönsakerna, salta och peppra. Lägg på ett lock och låt detta koka på svag värme, cirka 15 min.
Under tiden strimlar du sockerärtorna och skalar sparrisen som du även skivar. Lägg detta på fisken när fisken ser klar ut, låt det småputtra ytterligare några minuter.
Blanda försiktigt ner creme fraichen – smaka av med salt och peppar. Tycker du att grytan är för tjock så späd med lite mjölk.

Hittar du inte creme fraichen med saffran och tomat kan du köpa ”vanlig” creme fraiche och blanda i saffran, det går lika bra.

Denna fiskgryta kan du även ha till helgen om du har gäster, blanda gärna ner skalade färska räkor så blir det en lite lyxigare variant. Till denna gryta brukar jag ha potatispuré.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar